|
|
Gościmy wolontariuszy z SP nr 2 w Dąbrowy Tarnowskiej |
|
 8 listopada br. gościliśmy w naszej szkole uczniów działających w Szkolnym Klubie Wolontariuszy z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Dąbrowie Tarnowskiej, którzy przyjechali na zaproszenie pani Renaty Sojki, aby spotkać się z wolontariuszami działającymi w naszej szkole.
Goście zaprezentowali spektakl pt. „Kopciuszek”, którego baśniowa postać fascynuje dzieci i dorosłych od wielu już pokoleń.
Młodzi aktorzy w nowoczesnej formie, ale bardzo oddającej charakter rzeczywistości, zagrali swoje role. Ukazali, że dobroć, skromność i pracowitość się opłaca, a wrażliwość na krzywdę ludzką jest bardzo ważna.
Gra młodych aktorów, piękne stroje oraz rekwizyty przyciągnęły uwagę naszych uczniów, którzy z dużym zainteresowaniem oglądali spektakl. Wykonawcy zostali nagrodzeni brawami.
Na koniec, przy wspólnej herbatce, wolontariusze obu szkół mogli ze sobą porozmawiać na temat bieżącej działalności, zaangażowania na rzecz potrzebujących oraz planowanych działań w wolontariacie.
Spotkanie upłynęło w bardzo miłej atmosferze.
Bardzo dziękujemy wolontariuszom z SP nr 2 oraz opiekunce klubu pani Justynie Wójtowicz Wajda za przyjęcie zaproszenia.
Opracowanie: Renata Sojka |
|
|
"Jak wykorzystać czas wolny dla zdrowia psychicznego i fizycznego" |
|
 7 listopada 2017 r. w naszej szkole odbyły się warsztaty psychologiczne pt. „Jak wykorzystać czas wolny dla zdrowia psychicznego i fizycznego”. Zajęcia, prowadzone przez panią psycholog Kalinę Gądek, były częścią programu Szkoły Promującej Zdrowie - „Bądź zdrów”. Miały na celu wzbogacenie wiedzy oraz świadomości uczniów, dotyczącej zdrowia psychicznego jak i fizycznego oraz właściwego wykorzystywania czasu wolnego.
Ze względu na zróżnicowany poziom przekazywanej wiedzy, uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy warsztatowe. Pierwszą z nich stanowiły dzieci z klas od I do III, drugą zaś roczniki starsze - klasy od IV do VII.
Poprzez wspólną rozmowę, uczniowie mieli możliwość zapoznania się z pojęciem zdrowia oraz czasu wolnego. Szczegółowe zostały omówione takie kwestie, jak:
- zdrowie psychiczne i fizyczne, wraz z uwzględnieniem wzajemnego na siebie oddziaływania;
- formy i funkcje spędzania wolnego czasu;
- niewłaściwe sposoby spędzania wolnego czasu;
- pojęcie odpoczynku, a także jego podział na odpoczynek czynny i odpoczynek bierny.
Została również omówiona problematyka zbilansowanej diety, a więc wpływu zdrowego odżywiania na funkcje zdrowotne organizmu.
Podczas warsztatów uczniowie mieli do wykonania ćwiczenia edukacyjne. Zadaniem młodszych klas było zapoznanie się z treścią zawartą na kartonikach, przedstawiającą różne sposoby spędzania wolnego czasu. Na zielonej kartce należało przykleić te, które są pozytywne i korzystnie wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne ucznia, natomiast na czarnej kartce te, które są negatywne i mogą szkodzić zdrowiu. Starsi uczniowie z kolei mieli za zadanie odpowiedzieć na następujące pytania:
Która forma wypoczynku jest korzystniejsza dla uczniów: czynna czy bierna? Dlaczego?
W jakich sytuacjach powinno się odpoczywać biernie?
Do czego może prowadzić ciągły bierny wypoczynek?
Uczniowie wszystkich klas wykazali się dużą wiedzą oraz inteligencją, a rozwiązanie powierzonych im ćwiczeń nie stanowiło dla nich większego problemu. Wszystkie klasy poradziły sobie z wykonaniem zadania bardzo sprawnie i bezbłędnie.
Warsztaty zostały podsumowane, poprzez omówienie wpływu spędzania wolnego czasu na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka. Zostały również przeanalizowane podstawowe potrzeby, o których należy pamiętać, wybierając wykonywaną w wolnym czasie aktywność. Do podstawowych potrzeb dzieci w wieku szkolnym zaliczamy: samorozwój uczniów, nawiązywanie i pogłębianie wartościowych kontaktów, bezpieczeństwo, a także ostrożność.
Opracowanie: Kalina Gądek |
|
|
PAMIĘTAMY O TYCH, KTÓRZY ODESZLI |
|
 W listopadzie myśli i serca wszystkich są skierowane w stronę tych, których odeszli już do wieczności. Do tych refleksji skłaniają szczególnie uroczystości Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznego. Zgodnie ze szkolną tradycją społeczność uczniów i nauczycieli zatrzymała się w zadumie i modlitwie nad grobami bliskich we wtorek, 14 listopada. Pierwszym przystankiem był krzyż. Przedstawiciel nauczycieli wspominał zmarłych pedagogów: Stefanię Szczygłównę, Jana Brzezińskiego, Irenę Kozłowską, Kazimierę Kozak, Zdzisława Skoczylasa, Ewę Kornelak, Marię Mytyś, Krystynę Szlosek, oraz kapłanów: ks. Jana Sadkiewicza, ks. Piotra Stano i zmarłego w lipcu br. ks. Janusza Skrzypka, proboszcza w parafii Gosprzydowa, który pracował w naszej szkole jako katecheta w latach 1999 – 2001. Następnie przewodniczący klas I – VII odczytali zmarłych z rodzin uczniów. Po wspólnej modlitwie pod przewodnictwem ks. proboszcza Stanisława Bielenia uczniowie zapalili znicze na grobach swoich bliskich.
Opracowanie: I. Klich |
|
|
Tynieckie opactwo i "Zemsta" w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie |
|
 27 października uczniowie klasy VII naszej szkoły wspólnie z młodzieżą ze szkoły podstawowej i gimnazjum z Gruszowa Wielkiego uczestniczyli w wycieczce do Tyńca i Krakowa.
Mimo niezbyt sprzyjającej aury wyjazd można zaliczyć do udanych.
Organizatorem wycieczki była pani Iwona Tańska.
Pierwszym punktem naszego programu było poznanie historii tynieckiego opactwa - cennego dokumentu przede wszystkim architektury romańskiej. Jest to najstarszy istniejący w Polsce klasztor kontynuujący tradycję benedyktyńską. Wraz z kościołem pw. św. Piotra i Pawła mieści się na wysokim, kamiennym brzegu Wisły. Z tablic informacyjnych dowiedzieliśmy się jak zmieniał się wygląd klasztoru przez ostatnie stulecie, jak wyglądają obecni mnisi i który z nich to opat. Co ciekawe współcześnie zostaje nim zawsze jeden z najmłodszych zakonników. Następnie weszliśmy do krużganków. Tu zobaczyliśmy kapitularz - miejsce dokonywania obłóczyn, czyli przyjęcia kandydata na okres próbny oraz pożegnania zmarłych zakonników. Oglądnęliśmy także pomieszczenie wystylizowane na skryptorium oraz księgę przepisaną przez mnicha Macieja. Urzekł nas kunszt kaligrafii dawnych benedyktynów. Przewodnik przybliżył dzieje klasztoru. Opowiedział też o zajęcia i współczesnym życiu zakonników. Okazuje się, że tak naprawdę to nie wiadomo, kiedy dokładnie opactwo tynieckie powstało. Są dwie koncepcje dotyczące założenie klasztoru. Jedna z nich mówi za Długoszem o roku 1044 i twierdzi, że założycielem był Kazimierz Odnowiciel, druga zaś uważa, że to Kazimierz Szczodry sprowadził mnichów w 1076 roku. Następnie przewodnik poprowadził nas do kościoła. Wewnątrz zwrócił naszą uwagę na rokokowy ołtarz główny z czarnego marmuru. Największe jednak wrażenie zrobiła na nas ambona. To ona przykuwa uwagę wchodzących do świątyni. Swoim kształtem przypomina łódź.
Wizytę w teatrze poprzedził spacer wzdłuż Wisły, zabudowań Zamku na Wawelu oraz ulicami Starego Miasta, gdzie mogliśmy nie po raz pierwszy podziwiać piękno Krakowa i smakować niesamowitą atmosferą dawnej stolicy.
Ostatnim i najważniejszym punktem naszej wycieczki była wizyta w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Przekonaliśmy się na własne oczy jak pięknym budynkiem zewnątrz i wewnątrz jest właśnie ten teatr. Tu mieliśmy okazję obejrzeć komedię Aleksandra Fredry „Zemsta”. „Zemsta” to od pokoleń żelazna pozycja w kanonie lektur polskiej szkoły. Nie bez powodu. To utwór znakomicie napisany, odwołujący się do sarmackiej przeszłości, wciąż jeszcze żywej w obyczajowości współczesnych Polaków.
Krakowską inscenizację „Zemsty” doceniamy, choć z pewnymi zastrzeżeniami, jako chęć spojrzenia na arcydzieło Fredry z nieco innej, bo dzisiejszej perspektywy. Uczestnicy wycieczki wrócili zadowoleni i otwarci na nowe doznania związane z sztuką teatralną.
Opracowanie: Iwona Tańska |
|
|
Święto Marchewkowego Latawca |
|
 W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole realizowany jest program Szkoły Promującej Zdrowie - „Bądź zdrów”.
Podejmowane są różne działania, mające na celu popularyzację spożywania warzyw i owoców. Uczniowie klas I-III uczą się je rozpoznawać i nazywać.
W październiku dzieci wykonały wspaniałe kukiełki owocowo-warzywne, które zaprezentowano na wystawie szkolnej. Były tam piękne kapuściane lale, kalafiorowe baranki, winogronowe węże, dyniowe głowy itp. Wszyscy zachwycali się ciekawymi pomysłami.
W szkolnym programie każdej porze roku patronuje wybrane warzywo.
Jesienią obchodzimy "Święto Marchewkowego Latawca". Uczniowie wykonali 19 latawców.
Jury dokonało oceny i przyznano miejsca i wyróżnienia:
I – miejsce – Sojka Adrian – klasa I
Sztaba Dominik – klasa II
Kawa Zuzanna – klasa III
II – miejsce – Ciąbor Adam – klasa I
Waż Kamila – klasa II
Sitko Martyna- klasa III
III- miejsce – Sitko Tomasz – klasa I
Wójcik Mateusz – klasa II
Mol Miłosz – klasa III
Uczestników konkursu nagrodzono dyplomami i upominkami rzeczowymi ufundowanymi przez organizatorów konkursu. Na boisku szkolnym odbyła się zabawa z latawcami. Kilka latawców, pomimo słabego wiatru wzbiło się w powietrze. Na zakończenie utworzono ze wszystkich latawców ogromną marchewkę.
Najładniejsze latawce zdobią sale lekcyjne i szkolny korytarz. Wykonano również gazetkę na korytarzu nt. "Nasze zdrowie w naszych rękach".
Zajęcia prowadzone w ramach programu "Bądź zdrów’’ cieszą się wśród uczniów dużym zainteresowaniem.
Dzieci z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia, żywo angażując się w ich przygotowanie.
Opracowanie: Grażyna Kruk - koordynator realizacji programu SPZ
|
|
|
Podsumowanie "Odblaskowej szkoły" |
|
 30 października br., w naszej szkole, odbyła uroczystość podsumowująca akcję „ODBLASKOWA SZKOŁA”, uczestniczyli w niej uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz przedstawiciele instytucji wspierających realizację zadań w ramach programu.
Na wstępie dyr. szkoły p. Dariusz Węglowski powitał przybyłych gości: p. Dyrektor CUW Martę Chrabąszcz, przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji w Dąbrowie Tarnowskiej podkom. Jacka Wójcika Kierownika Referatu Drogowego oraz st. sierż Pawła Masłonia oraz Rodziców.
Następnie głos zabrała p. Renata Sojka koordynator konkursu, która podsumowała wszystkie przedsięwzięcia, podjęte przez szkołę w ramach konkursu „ODBLASKOWA SZKOŁA” na przełomie września i października.
Najważniejsze z nich to:
- działania informacyjne w szkole i lokalnych mediach;
- odblaskowe ognisko;
- akcje Kierowco, zwolnij przed przejściem, Bezpieczni dziadkowie, Odblaskowy happening;
- ogólnoszkolnego konkursu wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego oraz konkurs plastyczny.
Kolejnym punktem spotkania było przedstawienie uczniów klasy III pt. „Bądź widoczny i bezpieczny w drodze do szkoły”. Dzieci przypominały w nim o konieczności noszenia odblasków i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Inscenizację przygotowała p. Małgorzata Zaucha, a zakończył ją występ zespołu tanecznego ODBLASKOWI z klasy VI.
Po części artystycznej nastąpiło rozstrzygnięcie ogólnoszkolnego konkursu plastycznego „ODBLASKOWO, WIDOCZNIE, BEZPIECZNIE” dla klas I –III i IV – VII, który szczegółowo omówiła p. Dorota Grzesik. W ramach tej akcji odbył się także konkurs wiedzy o Bezpieczeństwie w Ruchu Drogowym, przeprowadzony przez p. Bernadetę Pabian.
Zwycięzcami okazali się uczniowie, którzy w bieżącym roku zwyciężyli na etapie gminnym, powiatowym i awansowali do finału wojewódzkiego w Mikluszowicach Ogólnopolskiego Turnieju BRD. Wszyscy zwycięzcy otrzymali dyplomy i nagrody książkowe.
Uczniom tak bardzo spodobało się noszenie odblasków, że postanowili zaprojektować własne odblaskowe stroje i zorganizować odblaskową rewię mody. Do pokazu „Odblaskowej mody” przygotowało się 15 modeli i modelek. Na wybiegu zrobiło się kolorowo i odblaskowo. Uczniowie zaskoczyli pomysłowością i zaangażowaniem.
Jury, w skład którego weszli obecni goście, pani Marta Chrabąszcz, pan Jacek Wójcik i pan Paweł Masłoń, z trudem wybrało najbardziej odblaskowe prezentacje. Wszyscy uczestnicy pokazu zostali nagrodzeni przez funkcjonariuszy policji odblaskowymi upominkami.
Na zakończenie Dyrektor CUW pani Marta Chrabąszcz, reprezentująca także Burmistrza Dąbrowy Tarnowskiej, podziękowała wszystkim zaangażowanym wychowawcom za podejmowane działania w trakcie trwania małopolskiego konkursu „ODBLASKOWA SZKOŁA” i życzyła dalszych sukcesów.
Słowa uznania i podziękowania za liczne przedsięwzięcia na rzecz bezpieczeństwa skierował także do uczniów i nauczycieli podkom. Jacek Wójcik, który życzył im dalszych pomysłów w utrwalaniu prawidłowych zachowań w ruchu drogowym. Udział naszej szkoły w VIII edycji małopolskiego konkursu „ODBLASKOWA SZKOŁA” przyniósł wymierne korzyści uczniom.
Mamy nadzieję, że podjęte działania w ramach konkursu przyczynią się do zachowania większego bezpieczeństwa uczniów w drodze do i ze szkoły, a noszenie odblasków stanie się świadomym ich obowiązkiem.
Opracowanie koordynator realizacji programu - Renata Sojka |
|
 Montaż słowno – muzyczny „Idźmy naprzód z nadzieją” został zaprezentowany społeczności szkolnej pod koniec października. Tym razem wykonały go wyłącznie dziewczynki z klas IV – VII naszej szkoły, stąd musiały zapamiętać role, które wcześniej należały do ich starszych koleżanek z gimnazjum. Z tym zadaniem poradziły sobie znakomicie. W inscenizacji teatralnej wykorzystano przygotowane rekwizyty i dekorację. Gromkie brawa świadczyły o tym, że przesłanie o nadziei wyryło się w sercach młodych ludzi.
Opracowanie: I. Klich |
|
|
Po |
Wt |
śr |
Cz |
Pi |
So |
Ni |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|
Urodziny:
|
|