 7 listopada 2017 r. w naszej szkole odbyły się warsztaty psychologiczne pt. „Jak wykorzystać czas wolny dla zdrowia psychicznego i fizycznego”. Zajęcia, prowadzone przez panią psycholog Kalinę Gądek, były częścią programu Szkoły Promującej Zdrowie - „Bądź zdrów”. Miały na celu wzbogacenie wiedzy oraz świadomości uczniów, dotyczącej zdrowia psychicznego jak i fizycznego oraz właściwego wykorzystywania czasu wolnego.
Ze względu na zróżnicowany poziom przekazywanej wiedzy, uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy warsztatowe. Pierwszą z nich stanowiły dzieci z klas od I do III, drugą zaś roczniki starsze - klasy od IV do VII.
Poprzez wspólną rozmowę, uczniowie mieli możliwość zapoznania się z pojęciem zdrowia oraz czasu wolnego. Szczegółowe zostały omówione takie kwestie, jak:
- zdrowie psychiczne i fizyczne, wraz z uwzględnieniem wzajemnego na siebie oddziaływania;
- formy i funkcje spędzania wolnego czasu;
- niewłaściwe sposoby spędzania wolnego czasu;
- pojęcie odpoczynku, a także jego podział na odpoczynek czynny i odpoczynek bierny.
Została również omówiona problematyka zbilansowanej diety, a więc wpływu zdrowego odżywiania na funkcje zdrowotne organizmu.
Podczas warsztatów uczniowie mieli do wykonania ćwiczenia edukacyjne. Zadaniem młodszych klas było zapoznanie się z treścią zawartą na kartonikach, przedstawiającą różne sposoby spędzania wolnego czasu. Na zielonej kartce należało przykleić te, które są pozytywne i korzystnie wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne ucznia, natomiast na czarnej kartce te, które są negatywne i mogą szkodzić zdrowiu. Starsi uczniowie z kolei mieli za zadanie odpowiedzieć na następujące pytania:
Która forma wypoczynku jest korzystniejsza dla uczniów: czynna czy bierna? Dlaczego?
W jakich sytuacjach powinno się odpoczywać biernie?
Do czego może prowadzić ciągły bierny wypoczynek?
Uczniowie wszystkich klas wykazali się dużą wiedzą oraz inteligencją, a rozwiązanie powierzonych im ćwiczeń nie stanowiło dla nich większego problemu. Wszystkie klasy poradziły sobie z wykonaniem zadania bardzo sprawnie i bezbłędnie.
Warsztaty zostały podsumowane, poprzez omówienie wpływu spędzania wolnego czasu na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka. Zostały również przeanalizowane podstawowe potrzeby, o których należy pamiętać, wybierając wykonywaną w wolnym czasie aktywność. Do podstawowych potrzeb dzieci w wieku szkolnym zaliczamy: samorozwój uczniów, nawiązywanie i pogłębianie wartościowych kontaktów, bezpieczeństwo, a także ostrożność.
Opracowanie: Kalina Gądek |