|
|
Lekcje historii w ramach projektu ERASMUS+ |
|
W roku szkolnym 2021/2022 nauczyciele wykorzystywali na lekcjach nowe umiejętności z zakresu TIK, które są wynikiem ich udziału w projekcie ERASMUS+. Przez udział w zagranicznym szkleniu nt. Boost Your ICT Skills – Technoloy for the Classroom uczący wzbogacili swój warsztat pracy o szereg nowych narzędzi edukacyjnych, których wykorzystanie pozwala w łatwy sposób zaangażować w proces edukacyjny wszystkich dzieci bez wyjątku. Wykorzystanie TIK na lekcjach podnosi tez atrakcyjność zajęć oraz zwiększą motywację uczniów do pracy.
Przykładem takiej lekcji były zajęcia z historii dotyczące Unia polsko-litewskiej z 1385 roku, na której wykorzystano szereg nowoczesnych środków dydaktycznych, m.in. designing a WIKI, YouTube, e-podręcznik, Kahoot, Quizizz, LearningApps, Wordwall, Mind Maps & Word Clouseds. Za ich pomocą przekazywano wiedzę, powtarzano i utrwalano wiadomości, sprawdzano stopień zrozumienia i opanowania wiedzy.
Na lekcji wprowadzono również treści historyczne z elementami j. angielskiego na poziomie podstawowy. Zaprezentowano krótki film w języku angielskim dotyczące życia królowej Jadwigi oraz test sprawdzający stopień zrozumienia angielskojęzycznych treści. Uczniowie mieli na lekcji okazję do sprawdzenia swojej znajomości języka obcego w praktyce. Sprzyjały temu wykorzystane technologie
Wiedza o unii polsko - litewskiej i jej następstwach jest jednym z głównych zagadnień niezbędnych dla zrozumienia późniejszych wydarzeń historycznych, zwłaszcza związku Polski z Litwą, który przetrwał do upadku I Rzeczypospolitej.
TIK niosą ze sobą ogromne możliwości dla nauczyciela. Dzięki niej możemy rozbudzać zaciekawienie uczniów, wzmacniać ich motywację i skupiać uwagę. Te korzyści wydają się szczególnie ważne w przypadku, kiedy przedmiot nauczania i tematyka lekcji dotyczy zagadnień odległych z perspektywy czasowej oraz bardzo zróżnicowanej klasy pod względem możliwości edukacyjnych. Za pomocą narzędzi internetowych, znacząco wzmacniamy zaangażowanie dzieci w proces uczenia się oraz wpływają na wyrównywanie szans. Pomagają one w przyswojeniu i utrwaleniu wiadomości oraz szybkim sprawdzeniu wiedzy uczniów.
Opracowanie: I. Tańska |
|
|
Spotkanie z pisarzem Waldemarem Cichoniem |
|
9 grudnia uczniowie z klas I-III wzięli udział w spotkaniu z panem Waldemarem Cichoniem. Autor lektury „Cukierku, Ty łobuzie!” oraz 9 innych książek o niesfornym kocie opowiedział o tym, jak można zostać pisarzem oraz o początkach swojej twórczości. Dzieci dowiedziały się, że kot Cukierek istnieje naprawdę i od 2007r mieszka razem z Marcelem Cichoniem i jego rodziną w Tychach. Największa niespodzianka czekała na koniec spotkania. Pan Waldemar przedstawił uczniom zaspanego kota Cukierka oraz Tradycję – kotkę, która pojawia się w późniejszych dziełach autora.
Chętne dzieci skorzystały z możliwości zamówienia książek ze specjalną dedykacją.
W naszej szkolnej bibliotece można wypożyczyć całą serię książek o pręgowanym kocie Cukierku. Serdecznie zachęcamy do poznania jego ciekawych i zaskakujących przygód.
Opracowanie: Roksana Kaczówka |
|
|
RAZEM NA MIKOŁAJKI- AKCJA CHARYTATYWNA DLA JUSTYNKI I MIŁOSZKA |
|
Po raz kolejny okazało się, że rodzice uczniów naszej szkoły, przedszkola oraz panie z Koła Gospodyń Wiejskich wsi Nieczajna mają „ogromne, otwarte serca”. Nie jest im obojętny los chorych dzieci potrzebujących pomocy. Bardzo ochoczo odpowiedzieli na apel Stowarzyszenia Kobiet Wsi Smęgorzów, które zorganizowało zbiórkę charytatywną na leczenie i rehabilitację dla Justynki i Miłoszka. Justynka przeszła udar i bardzo chce wrócić do szkoły, do koleżanek i kolegów, a bez intensywnej rehabilitacji jest to niemożliwe. Miłoszek choruje na nowotwór złośliwy, jest po usunięciu nerki i od miesięcy wymaga rehabilitacji. Rodzice uczniów naszej szkoły, przedszkola i KGW przyłączyli się do tej akcji piekąc pyszne ciasta. W sumie podarowanych zostało na ten szczytny cel ponad 80 ciast. Akcję koordynowały panie: Bernadeta Pabian i Roksana Kaczówka.
Dziękujemy bardzo wszystkim, którzy przyłączyli się do akcji. Razem możemy wiele. Justynce i Miłoszowi życzymy szybkiego powrotu do zdrowia.
Opracowała: Bernadeta Pabian |
|
|
Warsztaty zdobienia pierników |
|
16 grudnia w naszej szkole od rana pachniało piernikami. Odwiedziła nas pani Agata, która jest znanym w okolicy lukiernikiem.
Lukiernik, to osoba, która zajmuje się ozdabianiem ciast i ciasteczek.
Pani Agata pokazała uczniom klas 1, 2 i 3 sposoby ozdabiania drobnych ciasteczek. Za pomocą białych i kolorowych lukrów malowała przepiękne kształty choinek, gwiazdek i serduszek. Następnie dzieci same dekorowały upieczone przez siebie pierniki. Po wyschnięciu można je było zjeść lub zawiesić na choince.
Nasz gość poprowadził także zajęcia z uczniami klas 5 i 7.
Spotkanie bardzo podobało się młodszym i starszym uczniom oraz dorosłym. Nauczyło nas cierpliwości, staranności Było sposobem na rozwijanie zainteresowań i pasji. Zapoznało też z naszymi rodzimymi tradycjami.
Zaprosiliśmy już panią Agatę na kolejne warsztaty na następny rok.
Opracowanie: Renata Błasiak |
|
|
CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI - GRUDZIEŃ |
|
Grudzień był trzecim i ostatnim miesiącem realizacji I modułu Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” i zarazem innowacji pedagogicznej. Drugoklasiści poznali kolejne przedmioty pochodzące z Afryki, a więc figurki bożków, egipskie piramidy i skarabeusze, obrazy ze skrzydeł motyli, portmonetki hand made, drewniane wielbłądy i maski używane przez wiele afrykańskich plemion. Ponadto sami wykonali egzotyczne i straszne zarazem maski. Poznali również kolejne przygody niezwykłego podróżnika (lektura „Afryka Kazika”) i uzupełnili Lekturnik. Sporo czasu zajęło im zapoznanie z „Miastem zawodów” i grupowe zaprojektowanie i wykonanie takiego miasta na szarym papierze. Przekąskami przy wykonywaniu zadań był przysmak z Afryki czyli banany.
Wychowawczyni klasy p. Irena Klich sporządziła sprawozdanie z realizacji I modułu i klasa II otrzymała potwierdzenie wykonania przewidzianych zadań projektu.
Uczniowie z niecierpliwością czekają na następną lekturę i zadania-wyzwania.
Oprac. Irena Klich |
|
|
XX GMINNY KONKURS "OZDOBA CHOINKOWA" "Piernik dla Afryki" |
|
„… dziś świat pragnie wypełnić nasze święta promocją prezentów,
a my chcemy ucieszyć świat promocją serc z piernika,
myśląc o koledze z Czarnego Lądu…”
Nasi uczniowie tradycyjnie wzięli udział w XX już edycji Gminnego Konkursu „Ozdoba choinkowa” w nieco innej odsłonie. Organizatorzy - Szkoła Podstawowa nr 1 w Dąbrowie Tarnowskiej - poprosili w tym roku o zestawy pieczonych i ozdobionych pierniczków. 7 grudnia ogłoszono wyniki. Możemy pochwalić się sukcesami:
I miejsca – Oskar Oleś, Oliwia Gwóźdź
II miejsca – Dominik Szczebak, Julia Szwajkosz, Samuel Warzecha, Aleksandra Szczebak
III miejsca – Sebastian Gwóźdź, Jakub Ciąbor, Roksana Ogryzek
Pierniki zostały sprzedane podczas kiermaszu za kwotę 4250 zł, a uzyskana kwota przekazano na misję Bimbo 2 w RPA, w której posługuje dąbrowski rodak ks. Paweł Dąbrowa.
Dziękujemy za zaangażowanie naszym Uczniom i Rodzicom!
Oprac. Irena Klich |
|
Kolęda głosi wszystkim krajom:
Niech będzie Bogu chwała!
I pokój ludziom, który daje
Dzieciątka rączka mała!
Szkolne spotkanie wigilijne w naszej szkole Górnej odbyło się już w piątek, 17 grudnia, przy zachowaniu wymogów sanitarnych. Przyspieszenie terminu i nieco inna forma wigilii spowodowane były trwającą pandemią koronawirusa oraz przejściem na nauczanie zdalne. Tym razem uczniowie klas I – III przygotowali przedstawienie jasełkowe pod hasłem „Kolęda głosi pokój”. Śpiewem pastorałek wsparły ich dziewczęta z klas IV – VII, tworzące szkolną scholę. Potem nastąpiło poświęcenie opłatków i wspólna modlitwa wigilijna pod przewodnictwem ks. proboszcza Stanisława Bielenia. Życzenia od społeczności szkolnej popłynęły ku nauczycielom, rodzicom, koleżankom i kolegom. W swoim przemówieniu p. dyrektor Dariusz Węglowski, oprócz serdecznych świątecznych życzeń, zawarł podziękowanie dla Stowarzyszenia Kobiet Wsi Nieczajna, które przygotowało dla całej szkoły poczęstunek - barszcz wigilijny z krokietami.
W drugiej części spotkania uczniowie wraz z wychowawcami, każda klasa w swojej sali lekcyjnej, symbolicznie podzielili się opłatkiem, złożyli sobie życzenia i spożyli przygotowane danie, wzbogacone o słodki dar dyrektora szkoły – pierniki.
Koordynatorem spotkania była, jak co roku, p. Irena Klich we współpracy z p. Roksaną Kaczówka, p. Waldemarem Szloskiem i p. Bernadeta Pabian.
Wigilijna wieczerza sprawiła nam ogromną radość i tylko żal, że nie można było zaprosić na nią innych gości, którzy zaszczycali swą obecnością naszą szkołę w poprzednich latach. Wierzymy głęboko, że za rok spotkamy się już wszyscy razem…
Za kolędę dziękujemy
Zdrowia, szczęścia wam życzymy.
Hej, niech wam Bóg zapłaci, stokroć wynagrodzi
w niebie i na ziemi.
Zdrowych i spokojnych Świąt Narodzenia Bożej Dzieciny dla wszystkich!
Oprac. Irena Klich |
|
|
Po |
Wt |
śr |
Cz |
Pi |
So |
Ni |
|
|
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|
Urodziny:
|
|