„W teatrze…zwierciadło”
Cel projektu
Szkolne koło teatralne stwarza sytuację, w której dziecko może występować w wielu rolach: w roli widza, aktora, reżysera, czy też scenografa. Zabawa z czasem wyzwala coraz większą energię twórczą. Teatralna przygoda uczy kreatywności, wyzwala inwencję a przede wszystkim sprawia radość i zadowolenie. Praca szkolnego koła teatralnego polega na doskonaleniu warsztatu aktorskiego dzieci w zakresie dykcji, operowania głosem i poruszania się na scenie. Bardzo ważny jest również sam spektakl, który można w szkole pokazać. Bowiem, reakcja publiczności motywuje do dalszej pracy. Z wychowawczego punktu widzenia w pracy szkolnego koła teatralnego najistotniejszy wydaje się sam proces tworzenia, sama twórcza aktywność dzieci. To one współdecydują o koncepcji i repertuarze. Zespół dzieci uczęszczających na zajęcia teatralne składa się z tych, którzy chcą i potrafią. Nie zrezygnowano z dzieci mało uzdolnionych aktorsko lub zamkniętych w sobie, gdyż w wielu przypadkach okazuje się później, iż dzieci te przełamują barierę nieśmiałości i "rozkwitają". Teatr szkolny jest przede wszystkim pomysłem na pracę wychowawczą z dziećmi o różnych temperamentach i różnym stopniu zdolności. Wspólna zabawa służy uczeniu akceptowania własnej osobowości, odkrywaniu i rozwijaniu zdolności, przełamaniu nieśmiałości, kształtowaniu umiejętności budowania kontaktów z rówieśnikami, wreszcie wypełnianiu wolnego czasu i dobrej zabawie.
Cele szczegółowe
- zaznajomienie uczniów z wartościowymi utworami literackimi,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym,
- kontrolowanie własnej wymowy – korygowanie wad, doskonalenie dykcji,
- wzbogacanie słownika czynnego i biernego dziecka,
- rozwijanie wyobraźni, wrażliwości i inwencji twórczej uczniów,
- doskonalenie pamięci mechanicznej i logicznej,
- integracja zespołu klasowego,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności i dyscypliny, a także samodzielności, wytrwałości i rzetelności w pracy,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- dostarczanie radosnych przeżyć emocjonalnych i estetycznych,
- eliminowanie nieśmiałości,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- stwarzanie możliwości do swobodnej ekspresji plastycznej podczas tworzenia dekoracji i strojów,
- rozwijanie uzdolnień aktorskich, plastycznych, muzycznych i innych predyspozycji indywidualnych,
- przygotowanie do odbioru sztuki teatralnej,
- popularyzowanie sztuki teatralnej oraz poezji w środowisku młodzieżowym, rozwijanie pracowitości uczniów,
- kształtowanie w uczniach nawyków kulturalnego zachowania w miejscach publicznych.
|