Warsztaty psychologiczne pt."Bądź życzliwym dla innych"
Dodane przez admin dnia 23/02/2019 00:00

19 lutego 2019 r. w naszej szkole odbyły się warsztaty psychologiczne pt. „Bądź życzliwym dla innych”. Zajęcia, przeprowadzone przez panią psycholog Kalinę Gądek, były częścią działań profilaktyczno - zdrowotnych. Miały na celu wzbogacenie wiedzy oraz świadomości uczniów, dotyczącej psychicznych i fizycznych źródeł oraz skutków przemocy, mających miejsce w środowisku rówieśniczym. 

Ze względu na zróżnicowany poziom przekazywanej wiedzy, uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy warsztatowe. Pierwszą z nich stanowiły dzieci z klas od I do IV, drugą zaś roczniki starsze - klasy od V do VIII.           

Poprzez wspólną rozmowę, uczniowie mieli możliwość zapoznania się z pojęciem dokuczania - zaliczanego do psychicznej i fizycznej formy przemocy. Szczegółowo zostały omówione takie kwestie, jak:

Czym jest dokuczanie oraz jak je rozpoznać?

Czemu niektórzy dokuczają innym?

Jakie są skutki dokuczania?

Co zrobić kiedy ktoś nam dokucza?

Jak pomóc innym, kiedy widzimy, że dzieje im się krzywda?

Podczas warsztatów została również omówiona definicja „życzliwości”, czyli zachowania będącego przeciwieństwem dokuczania. Uczniowie mieli możliwość odpowiedzenia na pytania:

Co to znaczy być życzliwą osobą?

Jak objawia się życzliwość?

Co zyskujemy będąc życzliwymi ludźmi?

Tematyka zajęć została poparta licznymi nagraniami wideo, z udziałem dziecięcych idoli. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia w jaki sposób Wojciech Szczęsny, Grzegorz Krychowiak, Jakub Błaszczykowski oraz Marcin Gortat propagują właściwe formy zachowań rówieśniczych.

Podczas części warsztatowej uczniowie zmierzyli się z wykonaniem ćwiczeń psychoedukacyjnych. Zadaniem młodszych klas było zapoznanie się z sytuacjami społecznymi przedstawionymi na obrazkach. Symbol uśmiechu należało postawić obok sytuacji ukazujących życzliwą postawę wobec innych, natomiast symbol smutku przy zachowaniach, które były nieprzyjemne i wskazywały na dokuczanie jednego z jej uczestników. Wszystkie postawy przedstawione na obrazkach zostały szczegółowo omówione, z uwzględnieniem emocji  i zachowań osób biorących udział w sytuacjach przemocowych.

Uczniowie klas starszych zmierzyli się natomiast z zagadką, którą był symbol trójkątu. Każdy z jego kątów obrazował  uczestników sytuacji przemocowej, a więc sprawcę, osobę doświadczającą przemocy oraz obserwatora. Przedstawione role, wraz z uwzględnieniem zachowań i emocji zostały omówiona przez uczniów i prowadzącego.

Uczniowie wszystkich klas wykazali się dużą wiedzą oraz inteligencją, a rozwiązanie powierzonych im ćwiczeń nie stanowiło dla nich większego problemu. Wszystkie klasy poradziły sobie z wykonaniem zadań sprawnie i bezbłędnie.

Warsztaty miały na celu wprowadzenie uczniów w świat wartości, a także formowanie wśród nich poczucia własnego wpływu, ważności oraz godności innych osób. Uczniowie poznali role osób uczestniczących w sytuacjach przemocowych oraz ich motywacje do działania. Posiadają wiadomości, dzięki którym potrafią odróżnić dobrą zabawę od dokuczania oraz określić jakie emocje temu towarzyszą. Wiedzą co czują i myślą osoby uwikłane w wyżej opisane sytuacje. Rozumieją jakie konsekwencje przynosi dokuczanie, a także potrafią określić jak powinny się zachować będąc ofiarami lub świadkami sytuacji przemocowej.

Opracowanie: mgr Kalina Gądek