Jednym z zadań wynikających z realizacji projektu ekologicznego pt. „Czym skorupka za młodu nasiąknie …tym bujniej zaowocuje” - działań podjętych...
Jednym z zadań wynikających z realizacji projektu ekologicznego pt. „Czym skorupka za młodu nasiąknie …tym bujniej zaowocuje” - działań podjętych w celu zwiększenia świadomości ekologicznej wśród uczniów oraz mieszkańców lokalnego środowiska oraz zagospodarowania terenu zielonego wokół szkoły, było spotkanie z leśniczym.
20 listopada na zaproszenie społeczności szkolnej odpowiedział pan Sławomir Tabor – leśniczy z Nadleśnictwa Dąbrowa Tarnowska. W spotkaniu, którego organizatorem była p. Grażyna Kruk, leśniczy opowiedział o specyfice zawodu leśniczego, scharakteryzował lasy będące pod Jego opieką, ich roślinność i zwierzynę. Na koniec opowiedział kilka ciekawostek i sytuacji niosących niebezpieczeństwo oraz odpowiedział na liczne pytania uczniów.
Spotkanie przyniosło nam wiele ważnych informacji, a w tym, „że leśniczy najczęściej jest pracownikiem instytucji Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, która sprawują nadzór nad wszystkimi lasami należącymi do Skarbu Państwa na terenie Polski (z pominięciem Parków Narodowych). Lasy Państwowe podzielone są na nadleśnictwa, które z kolei dzielą się na leśnictwa, którymi kieruje leśniczy, który jest pracownikiem nadleśnictwa zaliczanym do Służby Leśnej. Tworzą ją pracownicy Lasów Państwowych, którzy zajmują się: zarządzaniem lasami, prowadzeniem w nich gospodarki leśnej i ochroną tych lasów. Leśniczy większość swoich prac musi zaplanować z wyprzedzeniem. Na przykład, aby wiosną posadzić młody las na przygotowanej jesienią powierzchni, leśniczy musi zaplanować, jaki gatunek drzewa ma być posadzony, w jakim miejscu i ile sztuk sadzonek będzie potrzebnych do wysadzenia. W ramach ochrony lasu późną jesienią należy dokonać prognozy wystąpienia szkodliwych dla lasu owadów. Na podstawie liczby zebranych szkodników spod jednego drzewa można ustalić, czy w przyszłym roku będzie ich dużo, czy mało. Pod koniec roku leśniczy również musi wyznaczyć powierzchnie lasu, które planowane są do wycięcia. W tym celu musi pomierzyć wszystkie drzewa, by ustalić ile drewna pozyska się z danej powierzchni. Jest to tzw. szacunek brakarski. Mierzy się średnicę i wysokość drzewa, a wyniki pozwalają określić ile drewna nadleśnictwo planuje pozyskać w następnym roku. Jesienią i zimą leśniczy w młodszych drzewostanach wyznacza drzewka obumarłe, chore lub z wadami, które należy usunąć, by te, które pozostają miały lepsze warunki do rozwoju. Ścięte drewno leśniczy musi pomierzyć i odebrać, a także być obecnym przy jego sprzedaży i wywozie. Wiosną leśniczy sprawuje nadzór nad sadzeniem lasu. Zanim pojawią się owady, należy wykonać i wyłożyć pułapki na poszczególne gatunki owadów. By nie dopuścić do opanowania dużej ilości drzew przez szkodliwe owady lub grzyby leśniczy przez cały rok dokonuje obserwacji stanu zdrowotnego lasu. Wiosną leśniczy również musi dopilnować, by przy głównych drogach i torach kolejowych wykonane zostały tzw. pasy przeciwpożarowe, które pomagają chronić las przed pożarem. Latem i jesienią leśniczy sprawdza posadzone wiosną uprawy, czy są drzewka, które się nie przyjęły i trzeba na ich miejsce posadzić nowe. Do zadań leśniczego należy również opieka nad zwierzyną leśną, także zimą, gdy zwierzyna ma mało pokarmu. Leśniczy kontroluje również stan zdrowotny zwierzyny leśnej i pilnuje by kłusownicy nie zakładali wnyk i nielegalnie nie polowali. Leśniczy w ramach swoich zadań służbowych zajmuje się również szkodnictwem leśnym. Wykonuje on wszystkie zadania i czynności, które nie dopuszczają do łamania prawa na terenie lasu”.
Społeczność szkolna serdecznie dziękuje Panu Leśniczemu!!!