Jesteśmy Szkołą z Klasą 2.0
Dodane przez admin dnia 12/10/2016 00:00

Nasza szkoła w minionym roku szkolnym brała udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej prowadzonej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą” pn. „Szkoła z Klasą 2.0” i wraz z 8 innymi placówkami tego typu  z województwa małopolskiego dołączyła w 2016 roku do grona   „Szkół z Klasą”, otrzymując stosowny certyfikat.

Akcja „Szkoła z Klasą 2.0” ma na celu upowszechnienie wśród uczniów wiedzy i postaw potrzebnych we współczesnym świecie. Pomaga także rozwijać umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia oraz stosować nowe technologie do uczenia się, a nie tylko do rozrywki. Nauczycielom proponuje ciekawe i skuteczne metody nauczania, a dyrektorów wspiera w niełatwym procesie wprowadzania zmian.

Do programu przystąpiliśmy we wrześniu 2015 roku. W pracę zaangażowali się nauczyciele: Renata Sojka, Mirela Kiełbasa,  Dorota Grzesik,  Waldemar Szlosek – koordynator projektu oraz dyrektor Dariusz Węglowski. Nauczyciele wybierali zadania i wraz z uczniami przygotowywali interesujące zajęcia.

Wybrano następujące zadania:

„Odwrócona lekcja”

W ramach tej ścieżki nauczyciel przed lekcją przygotowuje i udostępnia uczniom zestaw materiałów do samodzielnej nauki w domu. W trakcie zajęć w szkole uczniowie mają czas na pogłębianie zdobytej w domu wiedzy, pracę grupową i praktyczne ćwiczenie nabytych umiejętności pod okiem nauczyciela. Tą metodą pracowała p. Dorota Grzesik realizując tematy: „Healthy food - układanie zdrowego jadłospisu”, „Człowiek pierwotny bohaterem prehistorii”.

„Uczymy innych”

W ramach tej ścieżki uczniowie samodzielnie (pod opieką nauczycieli) przygotowują i prowadzą zajęcia dla młodszych lub starszych kolegów, rówieśników. Tę metodę wybrały p. Renata Sojka przy realizacji tematów:  „Nasze rady na odpady”, „Kilka słów o ogrodach” oraz p. Dorota Grzesik, przygotowując lekcje: „Martwa natura – piękno otaczających nas przedmiotów”, „Kolorowe balony – barwy podstawowe i pochodne".

„Debata”

Ścieżka ta rozwija zaangażowanie i odpowiedzialność oraz kształtuje w uczniach postawy obywatelskie. Wybrały ją panie Mirela Kiełbasa do realizacji tematów: „Jak mądrze korzystać z komputera? – debata”, „Zdrowe nawyki żywieniowe wyzwaniem dla współczesnych nastolatków” oraz p. Renata Sojka, opracowując lekcje: „Wypalanie traw wiosną TAK czy NIE”, „Debata uczniowska nad ochroną przyrody”.

„Czytaj (ze zrozumieniem)”

Podczas realizacji tej ścieżki uczniowie rozwijają wrażliwość, uczą się rozumieć konteksty kultury, ćwiczą pogłębioną analizę i umiejętność interpretacji. Wykorzystała ją p. Mirela Kiełbasa, opracowując dla uczniów klasy III tematy: „Czytaj (ze zrozumieniem)”, „Akcja czytelnicza „Czytać każdy może..."

Dyrektor Dariusz Węglowski realizował zadanie „Spacer edukacyjny TIK”, które  pozwoliło nauczycielom na wymianę doświadczeń, ułatwiło dobór środków multimedialnych i wykorzystanie technologii informacyjnej oraz przyczyniło się do wyposażenia dodatkowych klas w sprzęt multimedialny (komputery, projektory, ekrany, dostęp do Internetu).

Również koordynator Waldemar Szlosek miał do wykonania zadania. Przeprowadził ogólnoszkolną debatę uczniowską,  podczas której stworzono w szkole Kodeks 2.0, zawierający zasady korzystania z technologii komunikacyjno - informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się oraz wyjaśniający, jak komputer, Internet, komórka itp. – wspaniałe w zabawie i komunikacji – mogą pomóc mądrej edukacji. Zorganizował również dwie imprezy podsumowujące działania nauczycieli i uczniów na koniec semestru oraz na zakończenie  realizacji projektu „Szkoła z Klasą 2.0”.

Wszystkie działania  zostały udokumentowane na platformie projektu. Na uwagę zasługuje fakt, iż cztery lekcje zostały szczególnie docenione przez organizatorów akcji i oznaczone odznaką „Dobra praktyka”. Scenariusze zajęć oraz inne działania przeprowadzane w szkole można znaleźć na stronie internetowej  http://szk2016.ceo.nq.pl/szkoly/wizytowka/554/

Zajęcia przeprowadzone w ramach w/w zadań były ciekawe, aktywizowały uczniów i pokazywały, że zdobycze techniki można wykorzystywać na lekcjach, by je uatrakcyjnić.

Opracowanie: Waldemar Szlosek