W roku szkolnym 2021/2022 nauczyciele wykorzystywali na lekcjach nowe umiejętności z zakresu TIK, które są wynikiem ich udziału w projekcie ERASMUS+. Przez udział w zagranicznym szkleniu nt. Boost Your ICT Skills – Technoloy for the Classroom uczący wzbogacili swój warsztat pracy o szereg nowych narzędzi edukacyjnych, których wykorzystanie pozwala w łatwy sposób zaangażować w proces edukacyjny wszystkich dzieci bez wyjątku. Wykorzystanie TIK na lekcjach podnosi tez atrakcyjność zajęć oraz zwiększą motywację uczniów do pracy.
Przykładem takiej lekcji były zajęcia z historii dotyczące Unia polsko-litewskiej z 1385 roku, na której wykorzystano szereg nowoczesnych środków dydaktycznych, m.in. designing a WIKI, YouTube, e-podręcznik, Kahoot, Quizizz, LearningApps, Wordwall, Mind Maps & Word Clouseds. Za ich pomocą przekazywano wiedzę, powtarzano i utrwalano wiadomości, sprawdzano stopień zrozumienia i opanowania wiedzy.
Na lekcji wprowadzono również treści historyczne z elementami j. angielskiego na poziomie podstawowy. Zaprezentowano krótki film w języku angielskim dotyczące życia królowej Jadwigi oraz test sprawdzający stopień zrozumienia angielskojęzycznych treści. Uczniowie mieli na lekcji okazję do sprawdzenia swojej znajomości języka obcego w praktyce. Sprzyjały temu wykorzystane technologie
Wiedza o unii polsko - litewskiej i jej następstwach jest jednym z głównych zagadnień niezbędnych dla zrozumienia późniejszych wydarzeń historycznych, zwłaszcza związku Polski z Litwą, który przetrwał do upadku I Rzeczypospolitej.
TIK niosą ze sobą ogromne możliwości dla nauczyciela. Dzięki niej możemy rozbudzać zaciekawienie uczniów, wzmacniać ich motywację i skupiać uwagę. Te korzyści wydają się szczególnie ważne w przypadku, kiedy przedmiot nauczania i tematyka lekcji dotyczy zagadnień odległych z perspektywy czasowej oraz bardzo zróżnicowanej klasy pod względem możliwości edukacyjnych. Za pomocą narzędzi internetowych, znacząco wzmacniamy zaangażowanie dzieci w proces uczenia się oraz wpływają na wyrównywanie szans. Pomagają one w przyswojeniu i utrwaleniu wiadomości oraz szybkim sprawdzeniu wiedzy uczniów.
Opracowanie: I. Tańska