Nasza szkoła w minionym roku szkolnym brała udział w ogólnopolskiej akcji edukacyjnej prowadzonej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą” pn. „Szkoła z Klasą 2.0” i wraz z 8 innymi placówkami tego typu z województwa małopolskiego dołączyła w 2016 roku do grona „Szkół z Klasą”, otrzymując stosowny certyfikat.
Akcja „Szkoła z Klasą 2.0” ma na celu upowszechnienie wśród uczniów wiedzy i postaw potrzebnych we współczesnym świecie. Pomaga także rozwijać umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia oraz stosować nowe technologie do uczenia się, a nie tylko do rozrywki. Nauczycielom proponuje ciekawe i skuteczne metody nauczania, a dyrektorów wspiera w niełatwym procesie wprowadzania zmian.
Do programu przystąpiliśmy we wrześniu 2015 roku. W pracę zaangażowali się nauczyciele: Renata Sojka, Mirela Kiełbasa, Dorota Grzesik, Waldemar Szlosek – koordynator projektu oraz dyrektor Dariusz Węglowski. Nauczyciele wybierali zadania i wraz z uczniami przygotowywali interesujące zajęcia.
Wybrano następujące zadania:
„Odwrócona lekcja”
W ramach tej ścieżki nauczyciel przed lekcją przygotowuje i udostępnia uczniom zestaw materiałów do samodzielnej nauki w domu. W trakcie zajęć w szkole uczniowie mają czas na pogłębianie zdobytej w domu wiedzy, pracę grupową i praktyczne ćwiczenie nabytych umiejętności pod okiem nauczyciela. Tą metodą pracowała p. Dorota Grzesik realizując tematy: „Healthy food - układanie zdrowego jadłospisu”, „Człowiek pierwotny bohaterem prehistorii”.
„Uczymy innych”
W ramach tej ścieżki uczniowie samodzielnie (pod opieką nauczycieli) przygotowują i prowadzą zajęcia dla młodszych lub starszych kolegów, rówieśników. Tę metodę wybrały p. Renata Sojka przy realizacji tematów: „Nasze rady na odpady”, „Kilka słów o ogrodach” oraz p. Dorota Grzesik, przygotowując lekcje: „Martwa natura – piękno otaczających nas przedmiotów”, „Kolorowe balony – barwy podstawowe i pochodne".
„Debata”
Ścieżka ta rozwija zaangażowanie i odpowiedzialność oraz kształtuje w uczniach postawy obywatelskie. Wybrały ją panie Mirela Kiełbasa do realizacji tematów: „Jak mądrze korzystać z komputera? – debata”, „Zdrowe nawyki żywieniowe wyzwaniem dla współczesnych nastolatków” oraz p. Renata Sojka, opracowując lekcje: „Wypalanie traw wiosną TAK czy NIE”, „Debata uczniowska nad ochroną przyrody”.
„Czytaj (ze zrozumieniem)”
Podczas realizacji tej ścieżki uczniowie rozwijają wrażliwość, uczą się rozumieć konteksty kultury, ćwiczą pogłębioną analizę i umiejętność interpretacji. Wykorzystała ją p. Mirela Kiełbasa, opracowując dla uczniów klasy III tematy: „Czytaj (ze zrozumieniem)”, „Akcja czytelnicza „Czytać każdy może..."
Dyrektor Dariusz Węglowski realizował zadanie „Spacer edukacyjny TIK”, które pozwoliło nauczycielom na wymianę doświadczeń, ułatwiło dobór środków multimedialnych i wykorzystanie technologii informacyjnej oraz przyczyniło się do wyposażenia dodatkowych klas w sprzęt multimedialny (komputery, projektory, ekrany, dostęp do Internetu).
Również koordynator Waldemar Szlosek miał do wykonania zadania. Przeprowadził ogólnoszkolną debatę uczniowską, podczas której stworzono w szkole Kodeks 2.0, zawierający zasady korzystania z technologii komunikacyjno - informacyjnych w nauczaniu i uczeniu się oraz wyjaśniający, jak komputer, Internet, komórka itp. – wspaniałe w zabawie i komunikacji – mogą pomóc mądrej edukacji. Zorganizował również dwie imprezy podsumowujące działania nauczycieli i uczniów na koniec semestru oraz na zakończenie realizacji projektu „Szkoła z Klasą 2.0”.
Wszystkie działania zostały udokumentowane na platformie projektu. Na uwagę zasługuje fakt, iż cztery lekcje zostały szczególnie docenione przez organizatorów akcji i oznaczone odznaką „Dobra praktyka”. Scenariusze zajęć oraz inne działania przeprowadzane w szkole można znaleźć na stronie internetowej http://szk2016.ceo.nq.pl/szkoly/wizytowka/554/
Zajęcia przeprowadzone w ramach w/w zadań były ciekawe, aktywizowały uczniów i pokazywały, że zdobycze techniki można wykorzystywać na lekcjach, by je uatrakcyjnić.
Opracowanie: Waldemar Szlosek |